ساختار سوزني برگان
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

 

 
        mohsen seyyed
ساختار سوزني برگان:
تمام گونه هاي چوبي از 2 سيستم الياف بندي و آرايش سلولي تشكيل شده اند .آرايش تارها يا اليافي كه از ريشه تا تاج كشيده شده اند و بنام الياف طوليLongitudinally  ناميده ميشوند و ديگري اليافي كه در عرض قرار گرفته اند و از پوست تا مغز امتداد دارند و بنام الياف شعاعيRadially  ناميده ميشوند.
اين سلولها در اندازه، شكل، عملكرد تنوع دارند.بيشتر سلولهاي يك درخت مرده اند و وظيفه آنها ايجاد استحكام ميباشد ولي سلولهاي زنده آب و مواد معدنيMinerals  را از ريشه به برگها هدايت كرده و مواد غذايي اضافي را ذخيره مي نمايند .
در سوزني برگان ، وظيفه استحكام و هدايت آب واملاح توسط سلولهايي به نام تراكئيد Tracheids انجام ميشود . تراكئيدها داراي منافذ ديواره اي Pits هستند كه در واقع سوراخها يا روزنه هايي در ديواره ثانويه ميباشند كه آب را از خود عبور داده و بين سلولهاي همسايه ارتباط برقرار مي كنند .هدايت طولي از طريق تراكئيد كه طولشان حدود 100 برابر  قطرشان ميباشد انجام ميگيرد و در دو انتها بسته است .  طول متوسط تراكئيدها حدود 4 ميليمتر و قطرشان 03/0 ميليمتر ميباشد . هدايت املاح همچنين در جهت شعاعي نيز وجود دارد كه از طريق سلولهايي بنام تراكئيدهاي عرضي صورت مي گيرد. تراكئيدهاي عرضي در مقايسه با تراكئيدهاي طولي بسيار كوتاهتر هستند و در حدود 2/0 تا 1/0 طول و 02/0 ميليمتر قطر دارند.(لازم به ذكر است كه تراكئيد عرضي در كليه سوزني برگان يافت نميشود ولي اغلب در خانواده كاج وجود دارند و از علائم مهم شناسايي چوبي به شمار مي آيند . )
ذخيره سازي مواد غذايي از قبيل نشاسته در سلولهاي پارانشيم Paranchyma cells صورت ميگيرد كه اين سلولها توام با تراكئيدهاي عرضي پره چوبي را توليد مي كنند.
پره هاي چوبي معمولا تنها به اندازه يك سلول پهنا داشته و در جهت شعاعي به سمت پوست امتداد مي يابند . سلولهاي پارانشيمي به شكل آجر و به اندازه تراكئيدهاي عرضي بوده و داراي منافذ ديواره اي نيز ميباشند.
در برخي از سوزني برگان به ويژه كاجها ؛ نوئلها ، لاريكس ها و دوگلاس فرها ، فضاهايي بين سلولهاي چوبي به چشم مي خورد كه همان كانالهل يا مجراهاي رزين ميباشند . اين مجراهاي رزين همچون شبكه اي تمامي چوب را در بر ميگيرند و در راستاي تراكئيدهاي طولي و در بين تراكئيدهاي عرضي امتداد دارند ..درون اين مجراها بوسيله سلولهاي پيراموني Epithelilal cells  كه رزين را به درون مجرا ترشح ميكنند ، پوشيده شده است .
در كاج سفيد Pinus Strobus        ، حجم چوب را 93% تراكئيدهاي طولي و 6% تراكئيدهاي عرضي و 1 % را نيز مجراهاي رزين تشكيل مي دهد.  
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:0
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 245
بازدید کل : 16522
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1